התכנית לתואר שני (M.A)

מסלולי הלימוד:

לימודי התואר השני במחלקה מתקיימים כבר מהשנה הראשונה בשני מסלולים מובחנים – מסלול עם עבודת תזה ומסלול עיוני.
בנוסף, יבחר כל תלמיד במסלול העיוני להתמחות באחת משתי מגמות (המגמה לחקר ביטחון בינלאומי ודיפלומטיה ומגמת כלכלה פוליטית ומוסדות בינלאומיים).
 

מסלול עיוני

התואר השני ביחב"ל מציע הבנה מעמיקה של תהליכים ומגמות במערכת הבינ"ל במגוון היבטים ונושאים מרתקים: ביטחון בינ"ל ודיפלומטיה, כלכלה פוליטית בינ"ל ומוסדות בינ"ל. אנו מזמינים אתכם להיפתח לעולם המרתק והמורכב של הפוליטיקה הגלובלית והבינ"ל ולהעמיק את הבנתכם אותו.
 
תיאור התכנית:
התואר השני כולל קורסים בהיקף של 28  נ"ז  ו-8  נ"ז  על שתי עבודות סמינריוניות ובסה"כ 36  נ"ז  . לא ניתן לכתוב תזת מ"א במסגרת התכנית. הלימודים מתרכזים במסלול זה ביום אחד בשבוע (ביום שני), למעט קורסי השלמה. הסטודנטים צריכים לבחור בין 2 מגמות לתואר השני: מגמה לחקר ביטחון בין-לאומי ודיפלומטיה, ומגמת כלכלה פוליטית בין-לאומית ומוסדות בין-לאומיים. 
 
מגמה לחקר ביטחון בין-לאומי ודיפלומטיה: המגמה עוסקת בשני תחומי ידע עיקריים. היא עוסקת בממדים השונים של הביטחון הבינ"ל כפי שאלו באים לידי ביטוי במציאות ובמחקר היחסים הבינ"ל במאה ה-21. מושם דגש על התמורות שחלו בהגדרה ובתפיסה של מושג הביטחון וכן על סוגיות כמו ביטחון אישי וקולקטיבי, עוצמה והשפעה, סכסוכים ושלום, שיתוף פעולה אזורי, שחקנים לא-מדינתיים, אלימות וטרור, יחסי התחום הביטחוני והתחום האזרחי ופיתוח ותפוצה של נשק להשמדה המונית. תחום הידע השני הוא ניתוח יחסי חוץ ודיפלומטיה. הסטודנטים ירכשו ידע היסטורי וכלים אנליטיים שיאפשרו להם לנתח סוגיות אלו ולהבין את המורכבות בין הזירה בין-לאומית, הפנימית והטרנסלאומית. (סמל חוג לרישום – 313). 
 
מגמה לכלכלה פוליטית ומוסדות בין-לאומיים: המגמה עוסקת בהיבטים הפוליטיים והמוסדיים של הכלכלה הבינ"ל הבאים לידי ביטוי במחקר היחסים הבינ"ל והמשפט הבינ"ל במאה ה-21. מושם דגש על ניתוח מגמות המעצבות את הכלכלה הפוליטית הבינ"ל, כגון קשרי סחר חוצי-גבולות, תנועות הון, שיתוף פעולה אזורי ופיתוח כלכלי. הסטודנטים ירכשו ידע מעמיק בתהליכים הפוליטיים המביאים לשיתוף פעולה וסכסוכים כלכליים, ברמה המדינתית וברמה הגלובלית, תוך התייחסות למגוון שחקנים: מדינות, חברות רב-לאומיות, וקבוצות טרנס-לאומיות והאינטראקציה שלהם במסגרות מוסדיות שונות, במיוחד ארגונים, הסכמים וכללים בינ"ל. (סמל חוג לרישום – 375). 
 
את הסדנה בכל אחת מהמגמות ינחו חוקרים המקושרים ל"שטח" הביטחוני, המדיני, הפוליטי (במגמת הביטחון והדיפלומטיה) והכלכלי (במגמת כלכלה פוליטית ומוסדות בין-לאומיים) בישראל. כל זאת על מנת לחזק את הקשר בין המחקר האקדמי לבין הנעשה בעולם המעשה.
 

מסלול עם עבודת תזה

(סמל חוג לרישום -312)
התואר השני במסלול עם עבודת תזה כולל 32 נ"ז קורסים (ברמת התואר השני בלבד, הקורסים ינתנו בעברית ובאנגלית) ועבודה סמינריונית (4 נ"ז). בנוסף, התלמידים במסלול זה יכתבו עבודת תזה. יש להשלים את חובות הקורסים בתוך שנתיים אקדמיות ואת כל חובות התואר בתוך שנתיים וחצי אקדמיות לכל היותר (כלומר עד ה-31 בדצמבר של השנה השלישית, על פי כללי האוניברסיטה).
 
הצעת המחקר – על התלמיד להציג הצעת מחקר לעבודת התזה המאושרת על ידי המנחה עד תחילת סמסטר ב' של שנה ב'. היה ולא עמד בתנאי זה, יחויב לסגור תואר במסלול ללא תזה.
 

מועדי הרשמה:

ההרשמה תחל בתאריך 25.2.2024 ותסתיים במסלול העיוני בתאריך 14.9.2024.

ההרשמה במסלול תל"ם ובמסלול עם עבודת תזה תסתיים בתאריך 16.5.2024.

תתכן הרשמה גם לאחר תאריך זה על בסיס מקום פנוי, יש לבדוק בחוג.​

תנאי קבלה:

למסלול תואר שני עיוני: בוגר המחלקה אשר ציון הגמר שלו 82 לפחות או בוגר חוג אחר אשר ציון הגמר שלו 82 לפחות.
למסלול תואר שני עם עבודת תזה: תואר בוגר  ביחב"ל או בחוג אחר בממוצע 85 לפחות, מסמך הצהרת כוונות ומכתב המלצה. מועמדים מתאימים יזומנו לראיון אישי.

לימודי השלמה:

תלמידים שלא למדו יחב"ל בתואר ראשון, ידרשו בקורסי השלמה שיקבעו על ידי החוג.
על הסטודנטים לעבור את קורסי ההשלמה בממוצע של 80 לפחות.
ניתן לגשת לבחינות פטור בחלק מקורסי ההשלמה, שיערכו לפני תחילת שנת הלימודים. פרטים במזכירות המחלקה.

טפסים למילוי:

סטודנטים המבקשים להירשם לתואר שני בחוג ליחב"ל מתבקשים למלא טופס רישום פנימי בנוסף לכל המסמכים הנדרשים ולהעבירם לידי רכזת לימודים מתקדמים ומלגות, גב' סיון בכר, sivanbach@savion.huji.ac.il
 
 

המגמה לחקר ביטחון בין-לאומי ודיפלומטיה

המגמה עוסקת בשני תחומי ידע עיקריים. היא עוסקת בממדים השונים של הביטחון הבינ"ל כפי שאלו באים לידי ביטוי במציאות ובמחקר היחסים הבינ"ל במאה ה-21. מושם דגש על התמורות שחלו בהגדרה ובתפיסה של מושג הביטחון וכן על סוגיות כמו ביטחון אישי וקולקטיבי, עוצמה והשפעה, סכסוכים ושלום, שיתוף פעולה אזורי, שחקנים לא-מדינתיים, אלימות וטרור, יחסי התחום הביטחוני והתחום האזרחי ופיתוח ותפוצה של נשק להשמדה המונית. תחום הידע השני הוא ניתוח יחסי חוץ ודיפלומטיה. הסטודנטים ירכשו ידע היסטורי וכלים אנליטיים שיאפשרו להם לנתח סוגיות אלו ולהבין את המורכבות בין הזירה הבין-לאומית, הפנימית והטרנסלאומית. (סמל חוג לרישום – 313). 

את הסדנה בכל אחת מהמגמות ינחו חוקרים המקושרים ל"שטח" הביטחוני, המדיני, הפוליטי (במגמת הביטחון והדיפלומטיה) והכלכלי (במגמת כלכלה פוליטית ומוסדות בין-לאומיים) בישראל. כל זאת על מנת לחזק את הקשר בין המחקר האקדמי לבין הנעשה בעולם המעשה.

קישור לשנתון האוניברסיטה 

 

 

 

המגמה לכלכלה פוליטית ומוסדות בין-לאומיים

המגמה עוסקת בהיבטים הפוליטיים והמוסדיים של הכלכלה הבינ"ל הבאים לידי ביטוי במחקר היחסים הבינ"ל והמשפט הבינ"ל במאה ה-21. מושם דגש על ניתוח מגמות המעצבות את הכלכלה הפוליטית הבינ"ל, כגון קשרי סחר חוצי-גבולות, תנועות הון, שיתוף פעולה אזורי ופיתוח כלכלי. הסטודנטים ירכשו ידע מעמיק בתהליכים הפוליטיים המביאים לשיתוף פעולה וסכסוכים כלכליים, ברמה המדינתית וברמה הגלובלית, תוך התייחסות למגוון שחקנים: מדינות, חברות רב-לאומיות, וקבוצות טרנס-לאומיות והאינטראקציה שלהם במסגרות מוסדיות שונות, במיוחד ארגונים, הסכמים וכללים בינ"ל. (סמל חוג לרישום – 375). 
את הסדנה בכל אחת מהמגמות ינחו חוקרים המקושרים ל"שטח" הביטחוני, המדיני, הפוליטי (במגמת הביטחון והדיפלומטיה) והכלכלי (במגמת כלכלה פוליטית ומוסדות בין-לאומיים) בישראל. כל זאת על מנת לחזק את הקשר בין המחקר האקדמי לבין הנעשה בעולם המעשה.
 
קישור לשנתון האוניברסיטה