תארים מתקדמים

במסגרת התארים המתקדמים מתקיימים המסלולים הבאים:
  • תואר שני (M.A)
  • תוכנית לימודי מחקר המשלבת תואר שני ושלישי (תל"ם)
  • תואר דוקטורט (PhD)

תואר שני (M.A)

התואר השני ביחסים בין-לאומיים מציע הבנה מעמיקה של תהליכים ומגמות במערכת הבינ"ל במגוון היבטים ונושאים: ביטחון בינ"ל ודיפלומטיה, כלכלה פוליטית בינ"ל ומוסדות בינ"ל. אנו מזמינים אתכם להיפתח לעולם המרתק והמורכב של הפוליטיקה הגלובלית והבינ"ל.

למידע, הרשמה ותנאי קבלה: לחצו כאן

לתלמידות ותלמידי התואר השני המחקרי שלנו שלום רב,

לקראת תחילתה של השנה החדשה, ברצוני לחדד מספר נקודות, בעיקר לגבי הצעת המחקר והתיזה.

לאלו מבינכם אשר מסיימים כעת את שנת הלימודים הראשונה שלכם, אני מקווה שכבר מצאתם מנחה לכתיבת עבודת התיזה. זהו שלב לא פשוט, אך הכרחי, כמובן. את הצעת המחקר לעבודה עליכם להגיש לכל המאוחר עד סוף סמסטר א של שנת הלימודים הנוכחית (תשע"ז).

כל תלמיד הכותב תיזה צריך להגיש הצעת מחקר אל הוועדה ללימודים מתקדמים של המחלקה, אשר כוללת את יועצת המ.א. (אנוכי), ראש המחלקה (ד"ר עודד לוונהיים) ויועץ הדוקטורנטים של המחלקה (פרופ' יורם הפטל). אני אשמח לענות על שאלות ולסייע, אך את ההצעה עליכם לכתוב בליווי צמוד של מנחה העבודה. הוועדה עוברת על ההצעות בעיקר על מנת להציע הצעות בונות ולסייע לכם למקד ולשדרג את מחקרכם. במידת הצורך הוועדה יכולה לבקש הגשה נוספת, עם תיקונים ותוספות. הצעת המחקר צריכה להיות מוגשת לוועדה רק לאחר שאושרה על ידי מנחה העבודה, וצריכה להתבסס כבר על מספיק מחקר שיאפשר לכם לכתוב הצעה ממוקדת וברורה. הוועדה תתכנס בשני מועדים במהלך סמסטר א- פעם אחת זמן קצר לאחר תחילת הסמסטר הראשון ופעם שניה בסוף הסמסטר. לפחות מועד נוסף אחד יהיה בסמסטר ב'. כדאי לנסות ולהתכונן להגיש את ההצעה כבר למועד תחילת סמסטר א'. הגשה מוקדמת תאפשר לכם מספיק זמן ללמוד מההערות שתקבלו ולשפר את מחקרכם.

מבנה הצעת המחקר

עליכם להגיש לוועדה ללימודים מתקדמים הצעה שאורכה כחמישה עמודים, מודפסים ברווח כפול, גופן 12 (בעברית או באנגלית), עם ביבליוגרפיה ומראי מקום בנפרד. במסמך קצר מסוג זה חשוב מאד להיות ממוקדים ובהירים. ההצעה צריכה לכלול את כל המרכיבים הבאים:

  • מהי שאלת המחקר?
  • מדוע היא מעניינת אתכם, מה חשיבותה (האמפירית, המושגית, או התיאורטית) ומה אמורה להיות תרומתו של המחקר לקידום ההבנה שלנו את הפוליטיקה הבינ"ל?
  • סקירת ספרות קצרה- אשר ממקמת את עבודתכם בהקשר מחקרי מסויים (על מי אתם בונים, עם מי אתם מתווכחים, איזה "חור" מצאתם בספרות וכי"ב).

ראו נא המאמר הבא על כיצד יש לכתוב סקירת ספרות:

      Jeffrey W.  Knopf, “Doing a Literature Review,” PS: Political Science & Politics 39(1) (2006), pp. 127-132

  • מהי/מהן השערת/ות המחקר המרכזית/יות שלכם? לחלופין, מהי הטענה המרכזית? האם יש כבר מסקנות צפויות? (אין הכרח לכתוב מסקנות סופיות, אלא רק כיוונים אפשריים).
  • כיצד אתם מבקשים לבחון את טענתכם או השערתכם? כלומר, מהי שיטת המחקר שנבחרה ומדוע היא המתאימה ביותר?
  • בהמשך- תיאור קצר של מקרה/י הבוחן אם יש כאלו, של מאגר הנתונים בו תשתמשו/ אותו תבנו וכי"ב.
  • תיאור קצר של מבנה העבודה הצפוי

 

עבודת המ.א. עצמה

זכרו שעבודת המ.א. שלכם צריכה לשקף מחקר מקורי ולהיות ברמה שתאפשר לפרסם אותה בהמשך כמאמר אקדמי. עבודת ה-מ.א. לכשעצמה אמורה לשמש עבורכם כשלב ראשון/ ניסיון ראשון במחקר עצמאי לקראת דוקטורט. בבואכם לבחור נושא לעבודה קחו בחשבון את כל המרכיבים הללו (תרומה מקורית, עניין אמיתי שלכם, יכולת לערוך מחקר יסודי על הנושא במסגרת מגבלות הזמן והמקום).  עיברו על כתבי עת אקדמיים אשר מעניינים אתכם, שימו לב לסוג המחקרים שמפורסמים בהם ולפורמט שלהם, וחישבו על כך כאשר אתם ניגשים לעבודתכם.

פורמט העבודה עשוי להשתנות בהתאם לנושא והסוגה המחקרית, אך במידה רבה חופף למבנה של הצעת המחקר.

אורכה של עבודת ה-מ.א. הוא עד 15,000 מילה. היא צריכה להיות כתובה ברווח של 1.5 או כפול בגופן מקובל (פונט 12). ניתן להשתמש בכל שיטה מקובלת של כללי ציטוט, כל עוד היא מיושמת באופן מקצועי ועקבי וכל עוד אושרה על ידי מנחה העבודה. יש להגיש אותה גם בעותק קשיח כרוך וגם בעותק אלקטרוני למזכירות המחלקה. את העבודה ניתן לכתוב בעברית או באנגלית. בעבר היה צורך להגיש שני עותקים קשיחים. מאחר וכיום קוראים שניים רבים מוכנים/מעדיפים לקרוא גרסה דיגיטלית, רצוי להגיש עותק אחד ולהיות בקשר בהמשך במידה ויהיה צורך בעותק נוסף.

אי אפשר להגיש את העבודה לפני שאושרה על ידי המנחה.

המועד האחרון להגשת העבודה הוא סוף דצמבר 2016 עבור תלמידים שסיימו בתשע"ו את שנת הלימודים השניה (לא כולל תלמידי תל"מ!) או סוף דצמבר 2017 לתלמידים המתחילים כעת את שנת הלימודים השניה שלהם.

תלמידים שלא יוכלו, בסופו של דבר, להגיש את התיזה בזמן, יצטרכו "לסגור" תואר לא-מחקרי.

בינתיים, מאחלת לכולכם/ן שנה טובה, בריאה, מעניינת ומלאת סיפוק.

לשאלות ממוקדות אפשר לפנות אלי במייל: galiapress@gmail.com או galia.press-barnathan@mail.huji.ac.il

בברכה,

ד"ר גליה בר-נתן  והוועדה ללימודים מתקדמים. 

תוכנית לימודי מחקר המשלבת תואר שני ושלישי (תל"ם)

מסלול ההכשרה של התוכנית ללימודי מחקר (תל"ם) הוא בן חמש שנים ונעשה בשיתוף פעולה עם תוכנית מקבילה במחלקה למדע המדינה. המסלול נפתח בשנתיים של לימודי מחקר שבמהלכן מקנים לסטודנט היכרות שיטתית, מעמיקה וביקורתית עם מיטב המחקר העדכני בתחום ומפתחים את מיומנויות הדיון, הביקורת, הניתוח, והכתיבה הנחוצות לחקר היחסים הבין-לאומיים. עם תום חלק זה של ההכשרה, יהיה הסטודנט זכאי לתואר שני. 
שלוש השנים הבאות במסלול הן קודש לקורסים נבחרים ברמה מתקדמת ולכתיבת עבודת הדוקטור (מתכונת של מונוגרף או של מאמרים). התוכנית מכינה את הסטודנטים להשתלבות בחיים האקדמיים, כולל יצירת רשת חברתית מקצועית, מחקר אקדמי עצמאי ובשיתוף עם חוקרים בכירים ועמיתי מחקר, והצגת פירות המחקר בכנסים בארץ ובעולם.
התוכנית מיועדת למצב את סטודנטי המחקר בחזית פורצת הדרך של חקר היחב"ל. הקורסים הינם קורסים מתקדמים למחקר, הם מקנים העמקה ומתמודדים עם דילמות מורכבות של הדיסציפלינה. התוכנית מיועדת לסטודנטים שסיימו בהצטיינות תואר בוגר באוניברסיטאות בארץ ובעולם ומעוניינים ללמוד לתואר שלישי במדע המדינה ביחסים בין-לאומיים. סטודנטים בתוכנית ישלימו במהלך לימודיהם תואר מוסמך שבסיומו ייגשו לבחינת גמר. בתום השנתיים הראשונות ימשיכו הסטודנטים בלימודי דוקטורט, וזאת בתנאי שעברו את בחינת הגמר ובהתאם לתנאי התוכנית.
לפרטים יש לפנות לגב' רחלה כספי, רכזת המחלקה, בטל.02-5883436 או בדוא"ל rachelac@savion.huji.ac.il
 

תנאי קבלה

תואר בוגר ביחב"ל או בחוג אחר בממוצע 90 לפחות. המועמדים המתאימים יזומנו לראיון. היועצת תקבע לכל סטודנט תכנית ללימודי השלמה. על הסטודנט לעבור את קורסי ההשלמה בממוצע של 80 לפחות. ניתן לגשת לבחינות פטור בחלק מקורסי ההשלמה בחודש ספטמבר 2017. פרטים במזכירות המחלקה.

 

לימודי דוקטורט (PhD)

תנאי הקבלה ללימודי דוקטורט במחלקה ליחסים בין-לאומיים

תהליך הקבלה לדוקטורט מתחיל באיתור של מנחה המוכן להנחות את המועמד.
תלמיד המבקש להתקבל ללימודי דוקטורט יגיש בקשה בכתב לראש המחלקה. בקשה זו תידון על ידי הוועדה ללימודים מתקדמים של המחלקה.
לשלב א' של לימודי הדוקטורט יתקבל מועמד אשר הוועדה תקבע כי הוא מתאים להתחיל בלימודי התואר השלישי ואשר יעמוד בתנאים הבאים:
 

מועמד בעל תואר מוסמך מחקרי ביחב"ל מהאוניברסיטה העברית או ממוסד אקדמי מוכר אחר:

ציון בלימודי התואר השני - 90 לפחות
ציון בעבודת הגמר - 90 לפחות

מועמד משלים למחקר:

בעל תואר מוסמך במסלול הלא מחקרי (ללא עבודת גמר) בתחום היחסים הבין-לאומייםאו בתחום אחר בציון 85 לפחות, רשאי להרשם כתלמיד משלים למחקר. תלמיד אשר תאושר קבלתו, יחוייב בכתיבת תזה ובקורסים נוספים לפי דרישת המחלקה.

מסלול ישיר לדוקטורט:

ראה פרק "לימודים מתקדמים" בשנתון הפקולטה. על תלמיד המחקר לבחור מדריך לכתיבת העבודה מבין מורי החוג.

מסלול תכנית דיוויס:

תלמיד תכנית דיוויס ללימודים מתקדמים ביחב"ל יגיש את בקשת הקבלה בנוהל המפורט לעיל בתום השנה השנייה ללימודיו בתכנית.

סדנת דוקטורנטים:

במהלך לימודי הדוקטורט על התלמידים (כולל תלמידי המסלול הישיר לדוקטורט) להשתתף במשך שנתיים לפחות, בסדנת דוקטורנטים שתתקיים אחת לחודש. במסגרת הסדנה יציגו התלמידים את מחקריהם בדגש על גישות ושיטות מחקר ויקבלו הדרכה וייעוץ בנושאים כגון: השתתפות בכנסים בין-לאומיים, השתלמויות בחו"ל ופרסומים.